Ubezpieczenie sklepu intenertowego na pierwszy rzut oka może wydawać się śmiesznym określeniem. Jak ubezpieczyć coś, co jest w internecie? Już spieszę z wyjaśnieniem. To, co widzimy w przeglądarce np. na Allegro lub indywidualne sklepy to tak naprawdę wierzchołek góry lodowej.
Za stroną internetową stoją ludzie, pracownicy, towar, magazyny i więcej. Niezależnie, czy prowadzisz sklep w modelu dropshippingu, czy trzymasz towar w piwnicy, czy wynajmujesz magazyn – warto pochylić się nad dodatkowym zabezpieczeniem.
Dzięki temu masz pewność, że w razie utraty możliwości sprzedaży przez zdarzenie losowe lub działanie osoby trzeciej, będziesz mieć środki na wznowienie działalności.
Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej
Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej to tak naprawdę najbardziej podstawowe, nie tylko dla firm ubezpieczenie. Polega na zabezpieczeniu wybraną sumą ubezpieczenia przed roszczeniami osób trzecich. Przykładów dla samego sklepu może być całe mnóstwo:
- sprzęt, który sprzedajesz, okazuje się być wadliwy i uszkadza inne sprzęty elektryczne twojego klienta;
- oprogramowanie, które zostało pobrane z twojej strony, spowodowało zainfekowanie laptopa klienta wirusem i uszkodzenie urządzenia;
- krzesło, które sprzedajesz, okazało się mieć wadę produkcyjną i złamało się pod klientem, doprowadzając do uszczerbku na zdrowiu;
I owszem, można się czasem kłócić, bronić się ,,pośrednictwem” i innymi argumentami tylko… po co? Skoro za kilkaset zł rocznie możesz mieć pełen spokój, a często wsparcie w różnych sytuacjach dzięki odpowiednim rozszerzeniom, to warto się zastanawiać?
Pamiętaj o wspomnianych klauzulach – samo OC nie chroni we wszystkich sytuacjach. Zakres ubezpieczenia powinien w przypadku sklepów internetowych pokrywać np. szkody wyrządzone przez produkt. Warto również zastanowić się nad klauzulami obejmującymi połączenia – np. gdy oferujesz półprodukty. W przypadku dobrze skonstruowanej policy OC, suma gwarancyjna ubezpieczenia pokryje praktycznie wszystkie szkody wyrządzone osobie trzeciej.
Ubezpieczenie towaru od pożaru lub kradzieży
Zakup polisy majątkowej dotyczy tych osób, które mają fizyczne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, a także towar, który wysyłają sami i może zostać skradziony lub uszkodzony. W artykule dotyczącym ubezpieczeń dla firm przeczytasz więcej informacji o tego rodzaju ubezpieczeniach, ale krótko podsumowując:
- zabezpieczyć możesz miejsce prowadzenia działalności (np. biuro), magazyn lub sam towar,
- zakres ochrony obejmuje zdarzenia losowe jak pożar, czy powódź, ale także kradzież z włamaniem i rozbojem,
- umową ubezpieczenia można objąć również takie przypadki jak uszkodzenie towaru przez rozmrożenie (np. chwilowy brak prądu),
- w przypadku ubezpieczenia bardziej ryzykownych działalności (łatwopalne przedmioty itp.) towarzystwa ubezpieczeniowe mogą żądać dodatkowych zabezpieczeń lub zaproponować wyższe składki,
- wysokość sum ubezpieczenia zależy od wartości nieruchomości lub towaru,
- przy wyborze takiego ubezpieczenia sprawdzaj wszelkie wyłączenia w ogólnych warunkach ubezpieczenia.
W pełnym ubezpieczeniu swojej firmy warto skorzystać z pomocy specjalisty ubezpieczeniowego, który pomoże w dobraniu odpowiedniego ubezpieczenia.
Dodatkowe ubezpieczenie na życie dla właściciela
Jeśli prowadzisz sklep samodzielnie, to odpowiedz sobie na kilka pytań:
- co, jeśli zachoruję i nie będę w stanie prowadzić sklepu?
- co, gdy spędzę kilka dni w szpitalu i nie będę obsługiwać w tym czasie zamówień?
- co, gdy kontuzja nie pozwoli mi na prowadzenie działalności?
Praktycznie na każde z tych pytań można odpowiedzieć bardzo prosto – skorzystam ze środków z polisy na życie, która jest właśnie na takie ,,okazje”.
Dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą samodzielnie przydatne może być ubezpieczenie od utraty dochodów, które gwarantuje dodatkowe środki w razie braku możliwości wykonywania pracy. Może to być spowodowane zarówno chorobą, jak i wypadkiem.
W przypadku KAŻDEJ osoby warto zastanowić się nad dodatkowymi ubezpieczeniami, takimi jak:
- następstwa nieszczęśliwych wypadków,
- poważne zachorowanie,
- pobyt w szpitalu w wyniku choroby lub wypadku,
- trwałe inwalidztwo,
- poważne operacje,
- i inne.
Dzięki temu zyskasz nie tylko ochronę w razie problemów zdrowotnych, ale także ,,święty spokój” i mniej myślenia ,,co by było, gdyby”. Prowadzenie sklepu samo w sobie może być stresujące, więc po co dokładać sobie zmartwień.
Ubezpieczenie od ataków cybernetycznych
W czasach, gdy Internet jest prakjtycznie wszędzie, dane klientów często znajdują się w chmurach lub na e-mailach i gdy ilość transakcji rośnie – hakerzy nie śpią. Zwłaszcza gdy operujesz głównie w sieci i utrata sklepu byłaby dla ciebie fatalna, a może i bardzo kosztowna. Od dłuższego czasu wszelkie naruszenia danych osobowych są traktowane bardzo poważne. W przypadku naruszenia danych osobowych nie tylko dotyka to twoich klientów, ale również ciebie, jako osobę odpowiedzalną za ich bezpieczne przechowywanie.
Dobre ubezpieczenie od ataków cybernetycznych powinno chronić w razie:
- wspomnianego naruszenia danych, czyli wycieku takich informacji jak numery telefonów, pesele, adresy;
- kradzieżą danych przez konkurencję,
- zainfekowania urządzeń szkodliwym oprogramowaniem, atakami hakerskimi, czy phishingiem.
Każdy właściciel sklepu internetowego powinien takie ubezpieczenie potraktować jako absolutny priorytet. Dzięki takiej ochronie ubezpieczeniowej unikniesz konsekwencji finansowych w razie naruszenia danych, czy też po prostu – w razie wyrządzenia szkody osobom trzecim, czyli twoim klientom.
Backup sklepu internetowego – nie zapomnij o kopii zapasowej!
Nawet jeśli ubezpieczysz praktycznie wszystko, nie znaczy to, że możesz przestać dbać o bezpieczeństwo. Przygotowałem listę spraw, na które dodatkowo warto zwracać uwagę w przypadku posiadania sklepu internetowego.
- Zadbaj o mocne hasła do wszelkich ważnych miejsc i portali w internecie. Niejednokrotnie hakerzy potrafią się włamać na konto na Facebooku i np. użyć twojego konta reklamowego do wypuszczania szkodliwych treści.
- Nie klikaj w podejrzanie linki
- Zadbaj o przejrzysty regulamin sklepu i politykę prywatności. Uchroni cię to przed fałszywymi roszczeniami.
- Jeśli prowadzisz sklep na systemach typu WordPress, PrestaShop, Shopify, koniecznie aktualizuj na bieżąco i dbaj o czystość serwera.
- Zabezpiecz swój komputer mocnym antywirusem i firewallem – standardowa ochrona systemu Windows może być zbyt słaba.
- Tam, gdzie możesz, uruchom weryfikację dwuetapową.
- Wszelkie mejle (zwłaszcza z danymi) szyfruj.