Nie można zaprzeczyć, że na świecie pojawia się coraz więcej pojazdów elektrycznych. Według Allianz szacuje się, że w 2030 r. na drogach będzie jeździć ponad 100 milionów takich pojazdów, w porównaniu z około 7 milionami obecnie. Zakup samochodu elektrycznego może być doskonałym wyjściem dla każdego, kto chce zadbać o środowisko, a ta technologia jest stale rozwijana. Nawet regulacje prawne skłaniają się ku temu, żeby jak najszybciej przejść z paliw kopalnianych na prąd elektryczny.
I mimo, że wokół tego tematu jest ciągle sporo kontrowersji (utylizacja, bezpieczeństwo, brak infrastruktury elektrycznej do wsparcia sieci pojazdów elektrycznych), to w przyszłości najprawdopodobniej będzie możliwy wyłącznie zakup auta elektrycznego. Warto więc już teraz zastanowić się jak wygląda ubezpieczenie pojazdu z napędem elektrycznym.
Właściciel samochodu musi dobrze znać wszelkie wyłączenia lub problemy, które mogą wystąpić przy takim pojeździe. Na szczęście firmy ubezpieczeniowe stale rozszerzają ofertę i ją dopracowują, więc właściciele pojazdów elektrycznych będą mieli możliwość odpowiedniego zabezpieczenia swoich pojazdów.
Zanim jednak przejdziemy do kwestii ubezpieczeniowych, podsumujmy czym dokładnie jest samochód elektryczny i jeszcze bardziej popularny pojazd hybrydowy.
Samochód elektryczny
Definicję samochodu elektrycznego definiuje ustawa z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zgodnie z jej zapisami, samochody elektryczne to pojazdy wykorzystujące do napędu wyłącznie energię elektryczną, która jest dostarczana za pomocą zewnętrznych źródeł zasilania.
Wokół samochodów elektrycznych narosło wiele mitów, ale wraz z rosnącą popularnością są coraz częściej obalane.
Do najpopularniejszych cech samochodów elektrycznych należą:
- cichsza praca, mniejsze emitowanie hałasu i wibracji niż klasyczne auta,
- mniejszy zasięg – obecnie technologia pozwala przejechać ok. 300 do 500 km na jednym ładowaniu. Dużo zależy również od używania urządzeń wewnątrz jak klimatyzacja, czy radio.
- nie emitują zanieczyszczeń podczas pracy,
- niestety podczas produkcji są odpowiedzialne za większą emisję CO2 niż standardowe auta,
- są tańsze w eksploatacji, ale droższe przy zakupie.
W przypadku samochodów elektrycznych, dużo zależy od dostępności miejsc do ładowania oraz technologii. Z czasem właścicieli aut elektrycznych będzie coraz więcej.
Działanie samochodu elektrycznego nie różni się w wielkim stopniu od spalinowych. Silnik, zamiast spalania paliwa za pomocą specjalnych przekładni przekazuję energię do kół. Warto podkreślić, że samochody elektryczne są dużo bardziej efektywne w przekazywaniu tej energii (90% w przypadku elektryka, zaledwie 40% w przypadku spalinowego), co przekłada się na większą efektywność jazdy, żywotność silnika i inne zalety.
Hybryda
Hybrydowy pojazd elektryczny to takie rozwiązanie, które łączy w sobie silnik elektryczny i spalinowy. Hybrydy można podzielić na szeregowe, równoległe i szeregowo-równoległe.
W hybrydzie szeregowej, silnik spalinowy nie jest połączony bezpośrednio z kołami. Pełni on rolę generatora, który wytwarza prąd niezbędny dla silnika elektrycznego. Taki układ może być również połączony z akumulatorem, dzięki czemu energia może być magazynowana. Minusem tego rozwiązania jest konieczność dwukrotnej zamiany energii, co wiąże się ze stratami.
W hybrydzie równoległej, silnik spalinowy jest połączony z kołami i stanowi główne źródło napędu. Silnik elektryczny służy jako wsparcie np. przy przyspieszaniu czy jeździe pod górkę. Problem stanowi fakt, że samochody tego typu nie mogą poruszać się wyłącznie na silniku elektrycznym.
Hybryda szeregowo-równoległa to tzw. pełna hybryda, która łączy oba systemy. Jest ona najpopularniejsza, ponieważ w najefektywniejszy sposób wykorzystuje wymienione systemy i pozwala na optymalną jazdę.
Samochody hybrydowe są obecnie popularniejsze niż te w pełni elektryczne, ponieważ pozwalają na oszczędzanie benzyny, mniejsze wytwarzanie spalin, a jednocześnie mają większy zasięg niż obecne elektryki.
Ubezpieczenie auta elektrycznego, a standardowego (benzyna, diesel)
Ubezpieczenie pojazdu elektrycznego, praktycznie nie różni się działaniem od tych zwykłych. Zarówno obowiązkowe OC jak i AC chronią w ramach zawartej umowy. Samochody elektryczne są zazwyczaj droższe i ich wartość jest znaczna, dlatego warto myśleć od razu o ochronie AC. W większości przypadków, cena ubezpieczenia OC lub AC zależy dokładnie od tych samych parametrów – o których piszę nieco później.
Czy rodzaj zasilania pojazdu wpływa na wysokość składki?
Wokół pojazdów elektrycznych narosło wiele mitów. Szczególnie lubią nimi straszyć osoby, które nie mają pojęcia jak działa silnik elektryczny. Tymczasem w 2021, średnia cena obowiązkowego OC w 2021 dla pojazdów elektrycznych była…. najniższa.
Zgodnie z badaniami, stawki wynosiły kolejno:
- Benzyna – 586 zł
- Benzyna+gaz – 626 zł
- Diesel – 611 zł
- Hybryda – 579 zł
- Elektryczny – 459 zł
Można więc powiedzieć, że rodzaj zasilania wpływa na koszt ubezpieczenia, ale z korzyścią dla samochodów elektrycznych. Najpopularniejszymi modelami były Tesla Model 3, Nissan Leaf i Tesla Model S.
Od czego jeszcze zależy cena ubezpieczenia?
Właściciele samochód elektrycznych są oceniani pod kątem ubezpieczenia dokładnie tak samo, jak pozostali.
Liczą się więc takie czynniki jak:
- wiek kierowcy: do pewnego wieku towarzystwa ubezpieczeniowe mają zwyżki dla młodych kierowców.
- doświadczenie za kierownicą: osoby, które dopiero co zdobyły prawo jazdy, mogą mieć większą cenę ubezpieczenia niż doświadczeni kierowcy.
- miejsce zamieszkania kierowcy: towarzystwa ubezpieczeniowe analizują, które obszary mają więcej dróg i częściej dochodzi na nich do kolizji.
- wypracowane zniżki: świeżo upieczony kierowca nie ma jeszcze żadnych zniżek za bezszkodową jazdę, dlatego koszt ubezpieczenia może zaboleć. Bardzo popularne jest dodawanie osoby dorosłej do własności auta i później polisy, żeby wykorzystać jej zniżki. Minusy? Jeśli młody kierowca zrobi szkodę, to druga osoba również straci zniżki.
- wartość auta: w przypadku oczywiście AC, im droższe auto, tym więcej zapłacimy, ponieważ jego wartość to suma ubezpieczenia. Dotyczy to zarówno samochodów spalinowych jak i elektrycznych czy hybrydowych.
Zakres ubezpieczenia jest dokładnie taki sam w przypadku OC (regulowany ustawą), a zakres AC, zależy od zakupionego pojazdu oraz powyższych czynników.
Ile średnio kosztuje ubezpieczenie samochodu elektrycznego?
W przypadku elektrycznego samochodu, cena polisy OC w 2021 wynosiła średnio 401 zł w pierwszym półroczu i 486 zł w drugim półroczu. Najwięcej trzeba było zapłacić za pojazd silnikiem diesla. W 2022 roku, najtańsza polisa OC na pojazd elektryczny wynosiła… zaledwie 280 złotych.
Cena ubezpieczenia AC, jak już opisałem, zależy od wielu czynników, ale w 2021 można było je zmieścić w zakresie od 700 zł do 1500 zł średnio (i wyżej). Zakres ubezpieczenia samochodu decyduje o finalnej składce.
Jak widać ceny obowiązkowego ubezpieczenia nie zwalają z nóg w przypadku auta elektrycznego i ten mit można schować między inne bajki.
Gdzie kupić ubezpieczenie samochodu elektrycznego?
Ubezpieczenie samochodu elektrycznego możesz kupić w każdym towarzystwie ubezpieczeniowym, a pomoże ci w tym dobry doradca, który porówna ceny i znajdzie najlepszą ofertę. Jeśli przed tobą jest zakup elektrycznego samochodu – skontaktuj się ze mną i odpowiem na twoje pytania.